AGROTEKNIKK

26-29 november, Norges Varemesse, Lillestrøm

Agrolunsjen skal lages av gode norske råvarer. – Vi vil få fram den store verdien av norsk landbruk, sier Trond Østby.

Agroteknikk i alle kanaler

– Agroteknikk er godt kjent. Det skal vi bygge videre på. Samtidig skjer det mye i løpet av de tre årene som går mellom hver utstilling, så vi må fornye oss. Profil, innhold og markedsføring krever nye grep. I år vil folk møte Agroteknikk «over alt», også på mange digitale flater, sier Trond Østby.

02.06.2015
Tekst: Håvard Simonsen | Foto: Håvard Simonsen, Faktotum


Som markedssjef i Felleskjøpet Agri har Trond Østby full oversikt over bransjen, og han er ansvarlig for Felleskjøpets stand. Også Agroteknikk nyter godt av Østbys kompetanse og erfaring i utstillingskomiteen, der han har ansvar for markedsføring og profilering, Agrotorget og den nye Agrolunsjen.

Agrolunsj fra norske bønder

– Alle utstillere tilbys et helt nytt lunsjkonsept, og besøkende vil også få anledning til å kjøpe den nye lunsjpakka, forteller Østby.

Den store interessen for å være med på Agroteknikk krever enda mer plass. Det må derfor tenkes nytt når den tidligere «lunsjhallen» fylles med maskiner, utstyr og aktiviteter. Sammen med Arne Brimi lager Agroteknikk nå en god og solid «matpakke» basert på sunne råvarer fra norsk landbruk.

– Agrolunsjen er en av årets store nyheter. Vi skal lage en spennende lunsjpakke med godt innhold og innbydende innpakning som man gleder seg til å åpne. Og det blir selvfølgelig ny meny hver dag. Med Arne Brimi på laget blir dette et godt produkt. Arne har et solid navn i norsk mattradisjon og verdiene han står for og råvarene han bruker matcher godt med det vi ønsker at Agroteknikk skal være, sier Østby.

Nylig var Østby og prosjektleder for Agroteknikk, Jarle Kleppan, på restaurant Vaaghals, som Brimi er medeier i, for å «prøvesmake» på Agrolunsjen.

– Dette blir bra. Det er knapt noen matpakke som det er brukt så mye ressurser på her i kongeriket, konstaterte Brimi etter gjennomgangen.

Agrotorget

Østby er også ansvarlig for Agrotorget, som vil følge noenlunde samme lest som i 2012. Agrotorget blir som sist plassert i hall D.

– Agrotorget var jo en nyhet for tre år siden som slo godt an. Tanken er å samle alle medlems- og interesseorganisasjoner på ett sted, slik at det er enkelt å finne dem for de besøkende. De mange aktørene blir tydeligere sammen enn om de spres utover hele utstillingsområdet, og vi opplevde at dette ble godt mottatt, sier Østby.

«Over alt» etter ferien

Hittil har markedsføringen vært konsentrert om å få alle interesserte til å sette av datoene 26.-29. november for Agroteknikk.

– Over ferien øker vi trykket og begynner å fortelle mer om innholdet i årets utstilling, sier Østby.

Agroteknikk har inngått samarbeidsavtaler med Tun Media og Ask Media, og markedsføring gjennom disse selskapenes publikasjoner og kanaler når hovedmålgruppene for utstillingen.

– I tillegg skal vi bruke digitale flater. Agroteknikk er på nett og mobil, og vi er aktive i sosiale medier. Vi sørger også for profileringsmateriell til forhandlere, slik at kunder og kontakter vil møte oss på salgssteder, kontorer og andre møteplasser. Så følg med, oppfordrer Østby.